Is this the end? (Part I.)

Is this the end? (Part I.)

A pop requiem in three parts by Jean-Luc Fafchamps
Part one: Dead little girl

To start the opera season, La Monnaie commissioned a pop requiem from the Belgian composer Jean-Luc Fafchamps. With the title Is this the end?, this new piece has three parts, the first of which, Dead Little Girl, will be performed as a live-filmed opera in September.

Éric Brucher’s libretto introduces us to a teenager who is caught between life and death and faces other characters hovering in a transitory state of ‘departing consciousness’. With the current Coronavirus crisis, this theme takes on a particular meaning in that many victims’ families or loved ones have been unable to say goodbye to them.

Ingrid von Wantoch Rekowski directs, aiming to give life to this ‘Mass’ of people who are half alive. Presented in a brand-new format, the show combines a film — shot in La Monnaie buildings — with a musical performance played on the theatre stage by seventeen musicians from La Monnaie Symphony Orchestra, eighteen vocalists from La Monnaie Chorus and three soloist singers.

To be discovered on:


CREDITS

Composer: Jean-Luc Fafchamps
Conductor: Patrick Davin
Stage director: Ingrid von Wantoch Rekowski
Costumes: Regine Becker
Chorus master: Alberto Moro
Libretto: Eric Brucher
Video director: Jean Claude Wouters

The Teenager: Sarah Defrise
The Man: Amaury Massion (LYLAC)
The Woman: Albane Carrère

Actors/Dancers: Angelo Dello Spedale, Aurélien Dubreuil-Lachaud, Pierre Gervais, Leslie Mannès, Aurélio Mergola, Ninon Perez

La Monnaie Symphony Orchestra
La Monnaie Chorus
MM Academy
, led by Benoît Giaux

Production: De Munt / La Monnaie
Film production: Heliox Films
With the support of Ars Musica and Lucilia Caesar

PRESS

De Munt opende haar seizoen met een bijzonder geslaagde streamingproductie. Een ontroerend nieuw begin.
Op een moment dat het operapubliek snakt naar de betovering van de live-ervaring, brengt De Munt de- ze filmische operaproductie via streaming tot bij je thuis. Nog maar eens voor het scherm? We zaten er niet echt op te wachten. Maar die scepsis weten regisseur Ingrid von Wantoch Rekowski en componist Jean-Luc Fafchamps al snel om te buigen.
Belgisch absurd. En bij momenten ook onweerstaanbaar grappig. *****
Annemarie Peeters
De Standaard

«  WTF, quel joli commencement de la fin! »
Nicolas Blanmont
La Libre Belgique

‘prestigieus werkstuk’
Stefan Moens
De Morgen

Wel heeft regisseur Ingrid Von Wantoch Rekowski het dolen door de Munt-krochten fantasievol vormgegeven.
Joep Stapel
NRC

“L’audace d’un projet aussi dense que Dead Little girl, rend impatient de voir la suite de ce conte halluciné”.
Soline Heurtebise
Olyrix

“Et les tessitures de voix trouvent un assortiment bien assaisonné. La soprano Sarah Defrise, […], rayonne en Adolescente, génératrice de saveurs auditives multiples : colère, rancœur, incompréhension, intensité ou vérité, elle sait tout relayer. La mélancolie enfantine et hypnotique, douce comme les rêves, du chanteur pop folk LYLAC (Amaury Massion) ne manque pas d’arguments, en sus des textures délicieusement inflammables de la mezzo-soprano Albane Carrère”.
Thibault Vick.
Opera Online

«La production, innovante et atypique à plus d’un égard, questionne ainsi le monde avec une contemporanéité qui n’a sans doute jamais autant interpellé.[…] C’est bien […] face à une nouvelle définition du spectacle total que nous nous trouvons ici, dans lequel la musique d’aujourd’hui s’exécute dénuée de complexes, de stéréotypes et de catégorisations ».
Clara Inglese
Crescendo.

De Munt brengt schitterende enscenering van wat einde opera kan worden. Totaal onuitgegeven.
Roger Creyf
Klassiek Centraal

Quest’opera sarà ricordata anche come un coraggioso tentativo di esplorazione di un linguaggio operistico complessivamente nuovo, adatto per un tempo nuovo: nelle nostre case, avvolti dalle immagini e dalla musica dello streaming abbiamo percepito la potente voglia di vivere e la capacità di rinnovamento dell’Opera. Oltre a una coinvolgente rappresentazione La Monnaie ci ha consegnato anche un magnifico esempio di intelligente pragmatismo, di velocità di cambiamento e di resilienza. Una lezione morale per l’Europa, in questi difficili tempi di scoraggiato attendismo ». Giovanni Chiaramonte
fattitaliani.it

DATES/VENUES
14 Sep '20- 01 Mar '21 - online - La Monnaie - BE
13 Sep '20- 01 Mar '21 - La Monnaie - BE
12 Sep '20- 01 Mar '21 - La Monnaie - BE
  • IvWR
  • Lucilia Caesar